TIEDOTE
8.2.2016

VGC2016 Rally Räyskälässä

Räyskälän lentokentällä järjestetään 24.7. – 4.8.2016 kansainvälinen vanhojen purjelentokoneiden kokoontuminen, VGC2016 Rally.
Tapahtuman järjestää Oldtimer Finland yhdessä Räyskälä-Säätiön kanssa. VGC Rallyssa lennetään purjekoneilla, joista vanhimmat on rakennettu 30-luvulla, sekä tavataan alan harrastajia.
Räyskälässä järjestettävään tapahtumaan odotetaan noin 50 konekuntaa sekä noin 300 vierailijaa pääasiassa Euroopasta. Ennen Räyskälän kokoontumista pidetään Oripäässä yhteistyössä Turun lentokerhon kanssa 18. – 23.7. Rendezvous, jonka aikana halukkaat ulkomaalaispilotit pääsevät tutustumaan Suomen olosuhteisiin.
Veteraanipurjekoneiden kunnostus ja niillä lentäminen on suosittu harrastus Euroopassa, etenkin Saksassa ja Englannissa, jossa kansainvälinen Vintage Glider Club on perustettu vuonna 1973. VGC:n tavoitteena on toimia eri maiden vanhojen purjekoneiden harrastajien yhteisenä järjestönä ja eräänä yhteistyömuotona on vuotuinen Rally. Tänä kesänä järjestettävä VGC Rally on 44:s ja toista kertaa Suomessa. Edellisen kerran se oli Jämillä vuonna 2003.
Suomessa veteraanipurjekoneiden perinteitä vaalii vuonna 2007 perustettu Oldtimer Finland ry, joka omistaa vuonna 1958 rakennutun suomalaisen purjekoneen PIK-5:n. Tämän sekä kymmeniä muita upeita vanhoja purjelentokoneita voi ihailla ja nähdä lentävän tässä ainutlaatuisessa tapahtumassa Räyskälässä heinä-elokuun vaihteessa, johon myös purjekoneista kiinnostunut yleisö on tervetullut.

FrontPage

Lisätietoja: